Linux Sabily in Malays Version / Linux Sabily Versi Bahasa Malaysia

I need survey from Malaysian readers. Do I need to make Linux Sabily page in Malays Version? Please sent your comment.

Saya perlukan pandangan dari pembaca Malaysia. Perlukah dibina laman Linux Sabily dalam versi Bahasa Malaysia?.
Sila hantar pendapat anda.

7 comments:

  1. pendapat saya secara peribadi. English lebih mudah difahami kerana ada sesetengah perkataan agak janggal untuk diterjemahkan ke Malay. Tapi, saya vote 50% untuk Sabily bahasa Malaysia

    ReplyDelete
  2. saya rasa tidak perlu sebab sukar difahami kerana banyak perkataan bahasa melayu tidak bertepatan dgn bahasa inggeris, apa yang penting buatkan font jawi dalam openoffice. itu lebih banyak kegunaannya terutama golongan saya sebagai guru agama yang banyak menggunakan powerpoint dalam windows. Ini merupakan faktor penyebab kenapa ubuntu tidak begitu menarik perhatian guru agama. Mereka mahukan Font Jawi dalam kerja harian mereka.

    ReplyDelete
  3. Assalmmualaikum to Mr. jnasir, reply to your question, soon I'll post an article with the title Open Office - Arabic Font. In that article I will show step by step how to enable Arabic font and language support in Open Office software. If I'm not mistake, in Microsoft Office also you have to enable Arabic font and language support first, before you can select or typing in Arabic. It would not installed by default if you not choose to support Arabic while installation process.
    Anyway, had you try or installed Sabily in your machine? If you scare to permanent install, you can try it by using it live cd and taste it. After you really satisfied, then you will choose to install it permanently on you system. Please try it because it is better support to Islamic software especially for school teacher. You have a big opportunity to spread it to your student. InsyaAllah...

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas jawapan yg diberi. saya sudah mencuba sabily tetapi font yang diberikan hanya arabic sahaja tetapi yang saya maksudkan font jawi yang mengandungi huruf cha, nya, ga, va, nga, dan pa. tanpa huruf-huruf ini dalam linux terutama sabily maka ejaan jawi tidak tepat. saya dan rakan-rakan amat berharap supaya diadakan huruf-huruf ini.

    ReplyDelete